Porr och Prostitution

Söndagen den 1 april 2007


Jag har kommit på att man tycker väldigt mycket som man inte ens tänkt igenom om man verkligen tycker eller inte. Man är ju väldigt påverkad av föräldrars och samhällets åsikter så att man tror att man tycker saker som man egentligen inte alls tycker.

Jag har börjat tänka om. Jag är väl i det stadiet när jag behöver få fram mina åsikter och värderingar. Man börjar väl bli vuxen, antar jag, he he.

 

För det första är jag inte emot porr. Jag kan bara tala för mig själv men jag har i alla fall alltid gått och sagt att jag tycker porr är helt fel och att det är kvinnoförnedrande m.m. Speciellt som tjej så har jag ofta känt att jag måste vara emot det. Dessutom är jag ju feminist, och det hör man ju aldrig talas om att feminister kan vara för porr.

Men jag kom fram till att jag inte visste varför jag var emot det eller specifikt vad som var så kvinnoförnedrande. Jag trodde väl att det för det mesta är killar som tittar på porr, så då antog jag att det inte är "rätt" av en tjej att tycka det är rätt med porr. Nu vet jag ju att det finns mängder av tjejer som älskar porr och blir upphetsade av det. Vi tjejer får ju, från tidiga år, lära oss att vi inte ska vara alltför sexuella och att man ska hålla på sig för annars kan man bli kallad hora. Det klart man då får skuldkänslor om man blir upphetsad av porr, för man tror ju inte att man som tjej får tycka om det eller ta för sig på något sätt.

Och kvinnoförnedrande? Ja, jag vet inte... Titta på porr och gör er egen uppfattning. Det är det som jag tycker är fel med så många kvinnliga politiker som tycker att man ska förbjuda porr hit och dit. Har de överhuvudtaget tittat på porr? För de säger aldrig vad som är förnedrande, de säger bara att det är det! Och om man ska uttala sig om något så måste man väl ändå göra någon slags research? Tycker jag i alla fall.

Självklart tycker jag det är hemskt när man hör om tjejer som blivit tvingade att medverka i porrfilmer och ställa upp på sådant de inte alls är med på. Men det är ju inte bara i porr sådant händer... Se bara på äktenskap, där finns det mängder av kvinnor som vill vara till lags och gör sådant hon egentligen inte vill.

Jag kan inte lova att jag tycker så här när jag får barn. En förälders dröm är väl inte direkt att se sina barn i en porrfilm. Men nu när jag inte har barn, och inte vet hur det är att vara förälder, så har jag denna åsikt.

 

En annan sak jag har kommit fram till är att jag är för legalisering av prostitution. För kvinnans skull! Jag började tänka på prostitution i samband med fotbolls-VM när det var så mycket snack om att det var lagligt med prostitution i Tyskland och att det var så hemskt. Jag började tänka om det är så hemskt med att legalisera det.

Fördelar: Den prostituerade kvinnan får pension av de pengar hon tjänar. Hon kan kräva att mannen använder kondom. Gör han inte det så har hon alltid en mängd skyddsanordningar i sitt rum, bland annat en larmknapp bredvid sängen. Trycker hon på den kommer det en eller flera vakter och avlägsnar mannen. Hon är försäkrad. Hon har rätten på sin sida, det vill säga blir hon våldtagen så anses det vara våldtäkt trots det yrke hon har. Idag våldtas en mängd prostituerade i Sverige men bara ett fåtal får sina gärningsmän fällda på grund av att "en hora kan väl inte våldtas". Hon anses inte vara ett miffo utan en vanlig kvinna med ett vanligt yrke. I Sverige vill man ju inte komma i kontakt med en prostituerad. De är utstötta och tragiska. Men jag har varit i Tyskland och Nederländerna där det är lagligt och när jag var liten så bytte till och med mina föräldrar blöja på mig hos en prostituerad. Hon såg att de behövde någonstans att vara så hon gav dem papper och lät de hållas på hennes trappuppgång. Hon var inte någon hemsk, äcklig varelse. Hon var en vanlig tjej helt enkelt. Även under mina senare resor så har jag märkt att de prostituerade är accepterade och respekterade, medan de är en skam i Sverige.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att om det legaliseras så kommer de som är prostituerade göra allt för att göra reklam för sig själva. De kommer att berätta om hur underbart det är och hur mycket de älskar sitt jobb, så att fler män kommer och de tjänar mer pengar. När det händer kommer man kanske sluta lyssna på de tjejer som säger att de tvingades prostituera sig, att de avskydde att "hora" och att det var hemskt. För jag säger inte att jag inte att man ska gå och prostituera sig för att det är vanligt jobb, som vilket som helst. Men om vi legaliserar det så har den prostituerade kvinnan större säkerhet och trygghet runt sig och vi kan sluta trycka ut dem ur samhället. Vi kan hjälpa dem istället.

 
Ja det var mina åsikter. Jag är en feminist som är för porr och tycker att vi ska legalisera prostitution, haha. Det finns med säkerhet fler som jag men man hör inte så ofta om feminister med de åsikterna, så det låter lite roligt... Men så är det.



Igår var jag hos min älskade systerson. Han och jag har börjat leka att vi skrämmer varandra. Vi spärrar upp ögonen, ser rädda ut och säger "Bö!". Han är så himla söt när han säger det. Han har faktiskt sagt pappa en gång (inte så jag har hört det men hans föräldrar har berättat). Dessutom var vi ute och gick och då fick jag dra barnvagnen! Han sov så sött. Man kunde ju bara inte låta bli att börja längta efter när man har sitt eget barn i en barnvagn och är ute och går med honom/henne. Det blir mysigt det.

Det ska bli trevligt att ha honom här i påsk.

 

Linköping är i hockeyfinal! Det är helt otroligt! Och min pappa har redan bokat biljetter till en av hemmamatcherna som han, jag och en vän till honom ska gå på. Fy fan vad härligt det ska bli! Tänk, vi kommer få minst silver! Antagligen guld, om de fortsätter spela så underbart bra! Att jag ska vara med på Stora torget, eller vad det blir för torg, när de ska firas för sitt guld eller silver!


Nä nu måste jag gå ut. Annars får jag dåligt samvete om jag inte tar vara på det fina vädret där ute utan bara sitter inne framför datorn.



Veckans citatmakare: Groucho Marx
 

Några exempel på hans citat:

"Military intelligence is a contradicition in terms"
"I've had a perfectly wonderful evening. But this was'nt it"
"I never forget a face, but in your case I'll be glad to make an exception"
"Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback