Trohet och otrohet

Tisdagen den 23 januari 2007 

Igår var Mark Levengood gäst hos Fredrik och Filip i ”Ett Herrans Liv”. Jag älskar Marks livsglädje och humor! Men han sa något som jag har funderat på. Han sa att han tyckte att heterosexuella ser konstigt på trohet. I ”heterovärlden” tycker man inte att man ska ligga med någon annan än den man har ett kärleksförhållande med. I ”homovärlden” anses det märkligt att man binder sig till en enda människa även i sexlivet. I känslolivet är en sak, men man anses inte vara otrogen om man har sex med andra. Jag uppfattade i alla fall Mark så, när han beskrev det.


Jag delar inte de åsikterna. Otrohet för mig är något av det värsta man kan göra mot sin partner. Och för mig betyder otrohet att man ligger med någon annan, eller till och med kysser någon annan. Jag skulle aldrig kunna vara med någon annan än min pojkvän. Jag vill inte vara med någon annan. Och om jag fick reda på att han hade varit med någon annan skulle jag nog aldrig kunna förlåta det.


Men det är intressant, tycker jag, att synen på trohet och otrohet kan vara så annorlunda, beroende på vilken sexuell läggning man har. Sedan så ska man nog vara väldigt försiktig med att dra alla över en kam. Alla som är homosexuella anser nog inte att det är okej att ligga med någon utanför förhållandet. Och alla som är heterosexuella trivs nog inte i ett förhållande där man endast ska hålla sig till varandra.


Det är ju helt enkelt olika på folk!


Och tur är väl det! Jag tänker nästan varje dag att det är en himla tur vi är olika! Annars hade nog ingen av oss stått ut, om alla var samma skrot och korn. Vad hade man diskuterat då? Det är just därför jag hatar fördomar. Varför kan vi inte bara acceptera att vi har olika åsikter, läggningar och hudfärger? Det är ju underbart att vi är olika!


Men de flesta av oss har fördomar i alla fall. Jag brukar gå och inbilla mig att jag inte har några fördomar alls, för jag avskyr fördomar. Men jag är säker på att jag har det i alla fall. Jag tror tyvärr inte någon är fördomsfri…




Veckans programledare: Fredrik och Filip




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback