Feminist som inte vill skämmas

Söndagen den 11 mars 2007

Körkortet är mitt. Tog en biltur förut. Det är hur härligt som helst att susa fram på vägen och sjunga så högt man kan till Beatlesmusik.


  • Det första jag ska göra när jag har fått arbete: Flytta hemifrån!
  • Det första jag ska göra när jag har flyttat hemifrån: Lära mig laga mat!
  • Det första jag ska göra när jag har lärt mig laga mat: Bjuda min kock på middag!
Ja, det är mycket man vill...



Varför ska man skämmas så fort man säger att man är feminist? Varför ska man mötas av skratt? Varför tror folk att man är en manshatare?

 

Jag hatar inte män! Jag älskar män! Min pappa har lärt mig musik, sport och en hel del politik! Han är min stora idol! Mina systrars pojkvänner är som mina bröder, de är underbara och även de ger mig nya kunskaper hela tiden! Min pojkvän är det finaste som har hänt mig! Jag känner mig som lyckligast när jag är i hans armar! Så kom inte och säg att jag hatar män!

 

Jag tycker bara inte om att man ska koncentrera sig så mycket på vad personer har mellan benen. Det är väl ändå hjärtat, själva personen, som man ska döma efter?

 

Det inte skulle sitta så fel med jämlikhet. Män och kvinnor är lika viktiga. Vi behöver varandra. Vi behöver varandras olikheter. Jag vet, många feminister säger att den enda skillnaden mellan män och kvinnor är könsorganen. Men jag anser att det finns många fler skillnader. Vi tänker olika helt enkelt, enligt mina erfarenheter i alla fall. Men det gör ju att vi behöver varandra ännu mer! De brister den ena parten har jämnar den andre ut, och vice versa.

 

Bara för att vi har olikheter och skillnader mellan varandra ger inte det någon rätt att ge den ena parten fördelar och den andra nackdelar. Varför får egentligen kvinnor mindre i lön än män? Hur kommer det sig att trots det är fler kvinnor än män som vidareutbildar sig efter gymnasiet så är det fler män än kvinnor som har toppjobben som direktörer och VD:ar? Jag vet inte, men jag tycker det är jävligt fel.

 

Jag menar inte att vi ska trycka ner alla män så kvinnorna får makten. Det är inte jämlikhet. Jag tror bara det är viktigt att diskussionen kommer upp. Jag tror faktiskt inte det är så mycket som kan förändras via politiken. Det är inställningen hos människorna, ute i samhället, som behöver ändras. Jag skulle kunna spy över all diskriminering mot kvinnor i det här samhället. Jag tror nästan det viktigaste är att männen också uttalar sig i frågan. Om de inte gör det så kommer människor för alltid förknippa jämlikhet med arga, skrikande, manshatande feminister. Det är inte rätt.

 

Jag mår så illa när en tjej som legat med flera olika killar kallas för hora medan en kille som legat med flera olika tjejer inte anses vara något annat än en vanlig kille. Jag blir förbannad över att lesbiska tjejer ses som sexobjekt medan homosexuella killar inte alls accepteras. Jag är så trött på att alla tjejer ska gå och spela dumma i huvudet för att de tror att de vinner killar på det ("Stupid girls" förklarar det bättre). Jag vill spy när killar inte kan stötta sin flickvän eller tjejkompis inför sina killkompisar.

 

Det är mycket jag är trött på. Jag säger inte att allt är männens fel! Absolut inte! Det är ju inte direkt de män som lever nu som är de skyldiga. Detta handlar ju om en hel historia, många århundraden, av diskriminering. Därför räcker det att få höra en enda gång i sitt liv, som kvinna, att man "aldrig kommer att bli lika bra och mäktig som alla män" för att man ska få nog. Det är ett jävligt känsligt ämne för tjejer.

 

"Sverige är faktiskt världens mest jämställda land!" Ge inte upp för det! Det kan alltid bli bättre! Kom igen nu, så visar vi det där jävla ojämlika USA hur det ska vara! Och jag vet, det kommer ta en evinnerlig tid. Det kommer säkert aldrig bli helt jämlikt! Men vi kan ju fortsätt kämpa för att det ska bli bättre i alla fall!

 

Inget irriterar mig mer än feminister som går och säger att "Män är djur" och all sådan där skit! Titta på en främmande man på stan, vem som helst: Är det hans fel att vi inte har lika löner? Nej. Är det hans fel att många, nästan de flesta, kvinnor diskrimineras någon gång? Nej. Så skyll inte på honom. Det hjälper helt enkelt inte att skylla ifrån sig. Bara vi kan göra något åt saken!

 

Sådär, nu har jag fått skriva av mig lite.




Det var hur mysigt som helst att ha Karre här igår. Vi tittade på melodifestivalen och "Sju miljonärer". Trevligt!

Det var även jättemysigt att ha älsklingen här idag. Första gången hemma hos mig! Gött. Jag älskar honom! Mycket!



Veckans lyckorus: The Ark vidare till Eurovision Song Contest



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback