Komplicerade kunder

Lördagen den 3 november 2007


Ooo vilka kunder det finns alltså. Häromdagen hade jag en tant som skulle köpa tre små kassaböcker till sina tre barnbarn (tror hon de blir glad över de presenterna?).


Först frågar hon om vi har några fler än just dem tre. Jag kollar i datorn och ser att de tre hon håller i är de sista vi har. Hon tror mig inte och ber mig fråga min kollega. Kollegan har en kund så jag tänker att jag väntar tills hon är klar, men min kund har inget tålamod utan börjar ropa på min kollega: "Hallå! Hallå! Har ni fler av de här kassaböckerna??". Min kollega blir lagom förvirrad men hon säger att om det står i datorn att de är våra sista så är det så.


Anledningen till att tanten inte vill ha dessa tre kassaböcker är att det blir ett märke på den ena efter prislappen. "Ni sänker de till tjugo kronor va?" frågar hon när hon visar mig fläcken. Jag hör på henne att hon vill att jag ska sänka priset på alla tre men det är ju bara en fläck på en av dem. Så jag säger att jag kan sänka den med fläcken men inte de andra. Självklart blir hon inte nöjd men hon tar de ändå (under evigt klagande).


Sedan ska jag skicka med presentpapper också, för hon vill slå in dom själv. Eftersom hon har varit så komplicerad hittills så förstår jag att det är bäst att låta henne välja papper så hon blir nöjd med det åtminstone. Jag börjar visa papprena men hon avbryter mig: "Vänta, jag kommer!" Så då kliver hon in i kassan för att se alla papper ordentligt. Hon väljer ett svart.


Sedan ska hon ha snören. Vi har en korg där vi klippt till små snörstumpar så vi ska slippa stå och klippa snören när vi slår in paket. I den korgen ser hon något turkost snöre som hon vill ha, fast längre. Så då försöker jag hitta rullen med den turkosa färgen, men den är slut. Det förstår hon inte riktigt men hon väljer tillslut en annan färg. Hon får rikligt med snören, så hon inte ska börja klaga över det.


Sedan vill hon ha klistermärken att sätta fast snörena med. "Har ni inte sådana som det står Bokia på?" I det skedet orkar jag bara inte förklara att vi inte ens är Bokia. Men jag förklarar åtminstone att det inte står något på dem, de är bara enfärgade. Silver eller guld? Efter lite velande ska hon ha silver.


Efter en sådan kund är man trött kan jag säga.



På måndag ska jag och älsklingen till simhallen! Längtar jättemycket, det är så härligt att bada med honom!


Nu har jag börjat skriva på en ny bok...igen. Den ska inte handla om vampyrer. Istället ska den handla om ett stort arv. Mer avslöjar jag inte.



Veckans undran: Lever TV-serien "Isprinsessan"
upp till boken "Isprinsessan"?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback