Skamvrå

Onsdagen den 3 oktober 2007


Visste ni att många av dagens småbarnsföräldrar använder skamvrå i sin barnuppfostran? Det är för mig väldigt främmande och jag bara måste få diskutera det.


Mamma hade nämligen pratat med några yngre kollegor som var helt överens om att skamvrån är ett mycket effektivt och smart sätt att få sina barn att lyda.


Själv tror jag att dessa föräldrar inte ens själva funderat över hur de vill uppfostra sina barn utan går helt enkelt efter TV-program som "Supernanny" etc. Men dessa TV-program utspelar sig i Storbritannien och USA, i helt andra kulturer än vad vi lever i.


Jag tror inte ett dugg på skamvrå, hot och "sitt där tills du är snäll igen". För vad är snäll? Visar föräldrarna för sina barn vad snäll är när de straffar och hotar? Det är för mig egendomligt hur man kan använda sådana 1800- talsmetoder när det faktiskt är 2007!


Men det kanske bara är jag... alla får självklart ha sina åsikter. Och barnuppfostran är ett jävligt svårt och känsligt ämne, men ett otroligt viktigt ämne! Jag kommer i alla fall inte använda skamvrå när jag uppfostrar mina barn.



Jag har faktiskt börjat vara duktig! Jag har tagit upp simningen igen. Har varit i simhallen två gånger. Första gången simmade jag i en halvtimme och igår simmade jag i tre kvart. Jag räknar inte i hur många längder jag simmar utan jag räknar i tid. Men på ett sätt bryr jag mig inte om att slå personliga rekord etc. Bara jag känner att jag har rört på mig och att min kropp mår bättre av det så är jag nöjd. Det där med resultat ska jag ta upp i ett annat blogginlägg, för där har jag också en del att säga till om, haha.


Sitter uppe till två om nätterna och tittar på "Scrubs"- avsnitt, löser korsord och läser böcker. Jag försöker i alla fall komma upp klockan elva på morgnarna...eller förmiddagarna...så att jag hinner se solen lite. Jag älskar att vara uppe om nätterna. Ett sommarlov för några år sedan satt jag uppe till klockan tre-fyra och tittade på underbara TV-serier som "Cagney och Lacey". Det var tider det!


"Scrubs" har blivit min och min pojkväns serie. Vi älskar "Scrubs" Jag har köpt de första fyra säsongerna på dvd medan min pojkvän har laddat ner dem. Det är en underbar serie. Jag vet att jag har utsett den till "Veckans serie" tidigare i bloggen, men det är nog dags igen...



Veckans TV-serie: "Scrubs"



Kommentarer
Postat av: Karin

Scrubs är verkligen toppen!! Älskar det programmet!!! :D Puss!!!

2007-10-03 @ 16:06:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback