Upp till kamp, kamrater!

Måndagen den 7 januari 2008

Nyåret blev väl inte som planerat. Karre var som sagt sjuk och pojkvännen kom inte hem förrän sent på natten. Så tolvslaget firade jag ensam med Guitar Hero i handen. Men jag brukar aldrig fira nyåret särskilt mycket. Men bara för att alla andra gör nyårsfirandet till en så stor grej så känner man sig nästan tvungen att vilja fira det. Ja ja, nu är det nytt år i alla fall.



Jag fick ju TV-serien "Upp till kamp" i julklapp. Jag och pappa har tittat på de fyra delarna igen nu. Jag hade inte glömt att det är en suverän serie, men att den är bra! Får rysningar tusen gånger om när jag ser den. Jag önskar verkligen ibland att jag hade levt på 60- och 70-talet. Fantastiskt konstig tid! Och vilken musik sedan! Jag fattar inte hur den serien kunde få så dålig kritik, den är ju så bäst!

Pappa har en teori om varför den fick så dålig kritik. De ungdomar som serien handlar om är dom som recenserar nu. Då kämpade de för att förändra världen, var emot ägandet och för friheten. Nu sitter de där och har inte förändrat särskilt mycket här i världen.

Som när mamma och pappa skulle köpa en lägenhet i slutet av sjuttiotalet. På den tiden köpte man inget, att äga något var fult och borgerligt. Men mina föräldrar gjorde det ändå och deras vänner blev galna på dem! Några år senare, när tiderna förändrats, så kom samma vänner och frågade om råd hos mamma och pappa hur de själva skulle gå tillväga för att tjäna som mest pengar på sina lägenheter. De blev helt plötsligt giriga och snåla och skulle ha aktier och köpa & sälja lägenheter och allt möjligt.

Och nu har de blivit sisådär 50-60 år och ser på "Upp till kamp" som i princip handlar om de själva. De blir väl inte så nöjda över hur de har blivit så de kastar skit på serien istället.

Det är pappas teori. Serien är i vilket fall som helst svinbra!



Nu är jag i min killes lägenhet. Han är på jobbet, fastän han skulle varit ledig. Stackaren. Men det är menybyte idag på restaurangen så då behövs han. Och när han kommer hem ska jag ha lagat mat åt oss! Jag som inte kan laga mat ska laga mat åt en kock! Lite smått pirrigt, men det går nog bra.

Igår såg vi Arn- filmen på bio. En sevärd film, riktigt bra alltså! Helt plötsligt kommer en skådespelerska från "Upp till kamp" fram på duken, då blev jag överlycklig, haha! Men som sagt, se den filmen! Oerhört påkostad och välgjord!




Veckans roligaste show: "Pusseldrömmar" med Carl-Einar Häckner
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81339&from=program_ao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback