Hellström är magisk

Onsdagen den 23 juli 2008


I lördags begav jag mig till landet, till mamma och pappa. Min pappas faster hade begravts i fredags, och i samband med det hade släkten träffats och utbytt foton. Fasterns son har varit professionell fotograf och har tagit två riktigt fina foton på mig! Vilket jag inte hade någon aning om. På den ena bilden sitter pappas faster Kerstin (hon som begravts) och jag och ler mot varandra, och på den andra bilden sitter jag och min äldsta syster på golvet och spelar TV-spel. Jag var nog runt fem år gammal när bilderna togs. Det var riktigt roligt att se foton som man inte hade någon aning om att dom existerade.

Sedan åt vi och sedan for jag och pappa iväg till Berg. Där var det bilkö och folksamling, och en stor scen i centrum. I väntan på att underhållningen skulle sätta igång satte vi oss på våra regnjackor på gräset, och då tittade solen fram. Så vi var många där på gräset som bredde ut filtar för att sola en stund. Sedan började förbandet spela. Just då hade jag ingen aning om vem artisten var, men i kön till bajjamajjorna fick jag reda på att det var Marcus Krunegård. Hans musik tilltalade mig inte särskilt mycket, men det kan bero på att jag inte hörde vad han sjöng...

Efter honom släppte de ner en stor duk som bakgrund på scenen. Håkan Hellströms ansikte. Där fick vi svar på frågan vem som skulle uppträda först. Vi ställde oss ganska långt fram...och helt plötsligt börjar de spela "Edelweiss" från Sound of Music. Hans senaste skiva heter "Försent för Edelweiss" så nu förstod vi att sångaren var på gång! Och rätt som det är springer hans band upp. Håkans bäste vän och gitarrist, Daniel "Hurricane" Gilbert (en figur som ofta dyker upp i Håkans texter),skrek något i stil med: "Kära östgötar, österrikare, här kommer han! Falsksångaren från västra frölunda! Hååååååå-kaaaaaaaan Heeeeeeeeellström!!" Skrik och jubel, och där ser jag honom springa upp för trappan bakom scenen. Grön kavaj, slips, keps på sniskan. Visst är det Håkan!

Här är spellistan:

1. Tro och tvivel

2. Ramlar

3. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din

4. Brännö serenad

5. 13

6. Förhoppningar och regnbågar/Klubbland

7. Hurricane Gilbert

8. Känn ingen sorg för mig Göteborg

9. En midsommarnattsdröm

10. Kärlek är ett brev skickat tusen gånger

Extranummer

11. Nu kan du få mig så lätt

12. För en lång tid

13. Kom igen Lena

14. Det är så jag säger det

Det första jag gjorde var att ta ut öronpropparna ur öronen, för att höra allt, allt, allt! Sedan stod jag bara och njöt...sjöng med, klappade och framför allt stod jag bara och log för mig själv! Underbart, men helt plötsligt säger han adjö. Tiden går verkligen svinfort när man har roligt. Men det var en fantastisk spelning! Magisk!

Sedan blidde det paus och vi stod och diskuterade Håkan. Men så kommer gamlingen, Magnus Uggla. Och visst märks det att han är äldre än Håkan. Under Hellströms konsert har man liksom vant sig att artisten springer från ena sidan av scenen till den andra, hoppar högt och dansar som fan! Energi utan dess like. Sedan kommer Uggla...och står stilla! Haha. Men vet ni, det gjorde verkligen ingenting! Allt lyftes upp av att alla, gammal som ung, kunde låttexterna så det blev verkligen allsång. Så vacker allsång! Dessutom har den stockholmaren en himla massa humor. Han tyckte till exempel att om han skulle flytta till Linköping så skulle vi döpa "Berg slussar" till "Uggla slussar"...men sedan kom han på att det skulle låta som om han födde barn. Haha!

Här är Magnus spellista:

1. Nitar och läder

2. IQ

3. Jag skiter

4. Nu har pappa laddat bössan

5. Trubaduren

6. Fula gubbar

7. Jätte-kult

8. Centrumhets

9. Jag mår illa

10. Vild och skild

11. Värsta grymma tjejen

12. Första gången

13. Efterfest

14. Hotta brudar

15. Dansar aldrig nykter

16. Varning på stan

17. Kung för en dag

Extranummer

18. Du och jag mot hela världen

19. Pärlor åt svin

20. Vittring

20. Ska vi gå hem till dig

Det var typ två-tre låtar som jag inte kunde...annars sjöng man med för full hals. Jag älskar verkligen allsång! Så svensk är jag. Men det bästa var ändå det där med "alla åldrar" Det var många familjer, barn och föräldrar. Men även äldre par, i femtio-sextio årsåldern. Och så ungdomarna då, längst fram. Älskart!

Och pappa sa just det, efteråt, att shit vad länge Magnus Uggla har hållit på! Pappa mindes när "Varning på stan" kom på sjuttiotalet. Det blev en himla massa rabalder om låttexten. Mitt i alla jämlikhetssnack och demonstrationer och grejer kommer han och säger att "Ragga brudar har blivit en sport" etc. Inte så populärt för vissa, men många diggade det också. Och gör så än idag. Jag beundrar sådana som han som verkligen "skiter i" folks åsikter och kör sitt eget race.

Vilken underbar kväll det blev med två suveräna konserter! Och det är himla roligt att kunna ha kul med sin pappa! Jag fick chansen att gå med honom på en Håkan-konsert för några år sedan men då totalvägrade jag. Hellre stannar jag hemma än går med min pappa, hur pinsamt kan det bli? Men nu är jag alltså så gammal så att jag tycker det är riktigt roligt att umgås med farsan. Dessutom tycker vi ju om samma slags musik och diskuterar mycket musik, så när det är sådana här evanemang så känns det riktigt bra att gå med honom.

Andra gången jag såg både Uggla och Hellström i mitt liv. Håkan såg jag i Göteborg första gången, och det är nog egentligen där man ska se honom. Precis som man nog ska se Winnerbäck i Linköping. Men jag lever fortfarande på vissa av låtarna, till exempel "Tro och tvivel" som han öppnade allt med. Extas!

Jag tog en massa bilder, men med pappas kamera så jag har inte tillgång till dom ännu och jag vet inte ens om dom blev bra. Men jag ska försöka hålla i minnet att kolla upp hur det blev, och förhoppningsvis lägga upp lite här!




Sedan har det varit jobb. Det händer inte så mycket. Lite varor, lite kunder...mest dötid...inte ens Ulrika kom på någon uppgift hon kunde ge mig igår kväll. Så när man inte har något att göra är det ju lätt att hitta saker att reta sig på. Sommarjobbaren har blivit en sådan. Hon är helt enkelt för ung för butiksjobb...det känns bara så.

Men idag är jag ledig, och då är det soligt! Jag åt frukost på balkongen idag, sedan stannade jag kvar och läste i bikini. Jag tog även en tur på stan och då passade jag på att boka tid hos frisören. Ska dit 7 augusti. Det blir nog ingen stor förändring...men de slitna topparna måste av och färgen ska bättras på.



Veckans artist: Självklart Håkan Hellström



Kommentarer
Postat av: julia

haha bara lite löjlig kommentar du.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback