Självisk

Tisdagen den 6 maj 2008

Idag har jag och mamma gått på stan och fixat lite hemlisar. Det är nämligen en viss älskling som fyller år på torsdag! Det var skönt att gå i de nya jeansen och ballerinaskor med bara en topp utan någon bylsig jacka! Älskar att sommaren är på ingång. I helgen ska jag ta mitt premiärdopp i poolen! Vi har 20 grader i vattnet nu, och det kommer att ha blivit ännu varmare till helgen.

Min chef från Bokhandeln ringde idag och undrade om jag kan jobba på lördag. Det kan jag såklart, och då blir det spännande för då kommer jag att få se sommarschemat med! Roligt att komma tillbaka till Ikano!



Mamma känner en kvinna som kommer att göra ett riktigt egoistiskt val. Hon är 43 år gammal och har haft återkommande cancer i hela sitt vuxna liv. Hon har varit sjukpensionär ett tag nu. Sedan några år, runt tre år kanske, är hon frisk från cancer men risken att den kommer tillbaka finns. Men nu har hon i alla fall kommit på att hon vill ha barn! Hon har inte levt med någon man en längre tid, och även på grund av sjukdomarna hon har drabbats av så har det aldrig kommit något bra tillfälle att skaffa barn på.

Men nu har hon kommit på att hon ska hitta något one-night-stand som kan göra henne med barn. Hon ska dock inte berätta något för mannen ifråga. Sedan ska hon uppfostra det här barnet helt ensam, utan att berätta för barnet om pappan, och inte berätta för pappan om barnet.

Hur egostisk är inte den här människan? Dels så kan hon få cancer när som helst igen. Hon kan till och med dö, eftersom hennes immunförsvar redan är riktigt försvagat. Vad händer med barnet då? Dessutom lurar hon ju den där mannen. Hans avsikt är att bara ha sex, hennes avsikt är att "lura" honom till sex för att bli gravid. Och alla pappor har lika stor rätt till sina barn som mammorna, en rätt som hon bestjäl honom på eftersom han inte ens får vetskap om sitt barns existens! Och barnet...att ha en sjuk mamma och ingen vetskap om sin pappa. Stackars barn.

Självklart förstår jag kvinnans sorg över att inte ha några barn. Men den sorgen får hon ju hantera på något annat vis. Det finns mycket man kan göra för barn, man kan ha sagostunder och vara barnvakt och allt möjligt. Men att skaffa barn utan att ha tillräcklig möjlighet att ta hand om det...hur tänker man?

Att skaffa barn är ju liksom inte att gå till en butik och köpa ett ting med bytesrätt och öppet köp. Ett barn är en människa som man ska leva med för resten av sitt liv. Uppfostra, försörja, hjälpa, stötta, följa...jag tror att det är en enorm lycka att ha barn, men jag skulle inte skaffa barn om jag inte kände att jag hade ekonomi eller krafter till det. Det är så många som fokuserar på förlossningen när det gäller barn, som om allt är över efter den. Men det är ju efter förlossningen det börjar!

För övrigt älskar jag förlossningar! Hihi! Jag längtar verkligen tills jag får uppleva det själv! Fan vad häftigt med ett ofantlig kämpande som övergår till ofantlig lycka. Det är så vackert.



Veckans sommarartist: Ted Gärdestad








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback