Sjuksköterskestudent på praktik!

Torsdagen den 30 april 2009

Idag har jag varit på min första praktikplats som sjuksköterskestudent! Kl 4.50 blev det att gå upp, pigg och glad! Somnade kanske runt ett-två inatt så mycket sömn blev det ju inte. Men eftersom man fick så mycket nya inblickar och träffa så mycket nytt folk idag så höll man sig alert hela dagen!

Idag har jag fått hänga en hel del med undersköterskor. Har delat ut mat till patienter (frukost, lunch och fika), har tömt en kateter, har varit med och hämtat patienter på andra avdelningar, har hjälpt till att packa inför utskrivningar, har sett på hur avföringsprov tas, har bäddat en säng med mera. Jag har känt mig som en svans hela dagen, men all personal är så himla van vid studenter så dom är hur proffsiga som helst. Och dom vet ju att vi i termin ett inte kan göra så jättemycket mer än att hänga med och observera, och självklart gripa in om vi kan. Det blir mest en himla massa frågor hela tiden, men syrrorna verkade tycka det var kul att svara på allt så jag körde på!

Personalen är himla lyhörda också på vad vi har övat på och inte. Fick öva på att ta på blodtryck på en av undersköterskorna, och så gav hon mig en massa tips och så. Känns bra att börja och öva på dom innan man ger sig på patienterna. För det är väl det som jag känner är svårast: Att bemöta patienter. De är så skröpliga så det är ju lätt att man "daltar" med dom, men dom ska ju göra så mycket de kan själva för det är en viktig del i läkningsprocessen. Och så vet man inte om dom hör dåligt så man vet inte om man ska börja med att halvskrika eller vänta på ett "Va?". Hehe, men dom verkade trivas, patienterna, så de var så glada så, trots sjukdom och elände. Imponerande! Och personalen är himla duktig på att kommunicera med dom på ett skämtsamt sätt, så att alla har roligt, samtidigt som de kan koppla om till allvar så fort situationen kräver det.

Även imponerande att alla i personalen kommer ihåg alla patienters namn och sängnummer i huvudet, och vet precis deras tillstånd och behov. Lite har jag nog fått in i huvudet under dagen, men jisses att komma ihåg allt!

Himla lärorik dag måste jag säga! Och rolig! Nu är jag helt slut, blir och gå och lägga sig tidigt ikväll. Börjar dock framåt två imorgon så jag får sova ut åtminstone. Blir därför inga klänningsbilder idag, är verkligen helt mör i kroppen så jag orkar bara inte. Men snarast möjligt!



Veckans gudar: The Mersey Beatles
Får nog ägna ett helt blogginlägg till att berätta om hur grym konserten med detta tributeband var. Men vilken Beatleskänsla man fick! Helt galet!



Kommentarer
Postat av: Karin

Åh va skoj o få va ute på praktik. Då får man verkligen veta vad det är man pluggar till lixom. :P Kul att du trivdes oxå! Du kommer bli bästa sjuksyrran! :D hihi



Puss o Kram

Postat av: Maria

Hej tjejen.

Jag spanar in din blogg varje dag och läser men jag är himla dålig på att lämna kommentarer :P

Men det låter iallafall som att du trivs på din praktik....eller kommer att trivas rättare sagt :)

Hoppas att du hade en bra valborg :)

Ta hand om dig!!

Många kramar Maria

2009-05-01 @ 20:40:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback