Bröllopsfeber

Måndagen den 9 februari 2009

Nu inkluderas inte alla mina systrar i "Systrarna Johansson". Nu har nämligen en utav oss ett annat efternamn! Och jag har fått en svåger!

Allt var så otroligt fint. För det första var det ju en himla tur med vädret. Nu skulle inte bröllopet hållas utomhus men jag åtekommer senare till varför det hade blivit lite annorlunda om det hade regnat. I alla fall, dessutom kom vi tidigare än planerat men kunde checka in ändå och fick därför god om tid att göra oss iordning på.

Bröllopet, middagen och övernattningen skedde allt på samma ställe, otroligt praktiskt. Näs Fabriker heter det och ligger någon mil utanför Allingsås. Näs Fabriker låter inte så vackert, men ooo så fint det är! Det ligger precis vid vattnet och det är helt nyrenoverat. Hotellet är väldigt speciellt för när de byggde det så gjorde dom inte två rum likadana. Så varenda rum är unikt. Och vilka rum sen! Hur lyxigt som helst kändes det.

Vi fick i alla fall våra rum, jag och David delade förstås, och så var det bara att börja göra iordning sig. Två timmar kvar tills vigseln. Jag satte igång med att locka håret men det är verkligen inte det enklaste så David fick rycka in och gjorde ett kanonjobb. Du är bäst älskling! Klänning på, skor på, halsband på, smink på och Vóila! Så här såg vi ut tillslut:



Sedan var det bara att ta presenten (vi gav dom knivar i bröllopspresent. David har ju kontakter i sin kockbransch!) och gå ner till vestibulen. Man började känna sig redigt nervös för syrrans skull nu.

Fem minuter kvar till vigseln och vi tar plats på en rätt stor glasveranda. Två killar sitter och spelar gitarr och piano i ett lugnt och stämningsfullt tempo. Med ens inser jag att näsdukar kan behövas, så min andra syster lånade ut lite. Nervositeten växte och växte. Syrran skulle verkligen gifta sig!

Vi var ungefär 50 personer som satt och väntade när vigselförrättaren säger att nu kan vi börja se ut från fönstret för snart kommer de promenerande. Och strax efter det ser jag min blivande svåger, följt av två tärnor och två bestmen. Han torkar sig ständigt i ögonen med en näsduk och när han kommer in i lokalen andas han tungt och tittar spänt ut ur fönstret.

Nu förstår ni kanske varför vädret var en viktig faktor i det hela. De kom alltså promenerande utifrån på en stig prydd med marschaller. I bakgrunden av alltihop ligger vattnet och ger en stor effekt på det hela.

Snart ser man något vitt röra sig där uppifrån och där kommer min kära äldsta syster, arm i arm med min pappa till tonerna av "För kärlekens skull" på piano. Här blir jag riktigt rörd. Pulsen är skyhög men min syster ser lugn ut. De kommer in och hon får ta av sig pälsen hon har haft över axlarna. Sedan ger pappa henne och hennes blivande make varsin kram och här var det närmaste tårar jag kunde komma. Det var bara så vackert när pappa lämnar över sin dotter till hennes käre man. Och han, min svåger, stod fortfarande och torkade tår efter tår efter tår.



Vigselförättaren var en äldre dam som sa riktigt kloka ord om äktenskap och om paret. Hon var själv lite rörd och snyftade till någon gång. Tre sånger spelades under vigseln också, av samma killar som spelat under parets ingång. "Öppna din dörr" (Tommy Nilsson), "För dig" (Lars Winnerbäck) och "Kärleken är evig" (Lena Philipsson). Den första och tredje låten hade jag ingen aning om att dom kunde göras så vackra.  Riktigt fin text och när det spelas så där lugnt och ljuvt så blir man så rörd. Och de passar så perfekt för min syster är ett riktigt schlagerfreak. Helst från åttiotalet ska det vara. Winnerbäcks låt, "För dig", är "deras" låt och den är ju genialisk rakt igenom.




Vigseln fortskred. De sa ja till varandra på med tindrande ögon, de placerade ringar på varandras fingrar och de undertecknade vigselbevisen. Efter allting lämnade de lokalen, och vi efter dem. Vi gäster fick champagne och minglade medan vi väntade på att det gifta paret skulle anlända igen. Och när det skedde blev det kramkalas och gratulationer. Kalaset hade två toastmasters som berättade om regler, menyn etc. Sedan fick bröllopsparet fotograferas i en himla massa konstalationer med familjemedlemmar och vänner.

Vi tog plats vid middagsbordet. Jag satt med min älskade, min syster (inte bruden utan den andra), hennes sambo samt två nära väninnor till bruden och deras män. En av dem studerade till sjuksköterska hon med så vi diskuterade det lite. Annars blev det mycket barnprat (vi var det enda paret vid det bordet som inte hade barn) och matdiskussioner.

Min uppgift under middagen var att filma alla tal. Min kära pappa höll öppningstalet och kameran var riktigt skakig ska ni veta. Här blev jag också riktigt rörd. Han sa mycket fina ord!

Som tredje talare ställde jag och syrran oss upp och talade till vår storasyster. Vi hade ordnat ett bildspel som rullade under talet, med foton på henne och på oss alla tre under barndomen. Jag var inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara, men pirrigt var det ju! Det gick bra. Jag kunde väl ha pratat lite saktare, men jag lyckades hålla mig ifrån stakningar, stamningar och hostningar i alla fall. Jag är nöjd. Och vår syster blev också jätteglad och gav oss varsin bamsekram efteråt.

En himla massa tal blev det, mest från kompisar på brudgummens sida. Men alla var riktigt bra talare så det blev aldrig tråkigt. Man kunde hålla fokus hela tiden. Och jag filmade ju också, som sagt, (fast David bytte av mig ibland).

Och middagen. Gudars vad god den var, och vinerna med! Här kommer menyn:

Förrätt: Sallad på havskräfta och pilgrimsmussla med blomkålscreme och äpplegelé samt örtskott


Huvudrätt: Kalvytterfilé med ostronskivling, haricotvertes och morot samt rödvinssky och potatisterrin med jordärtskocka


Efterrätt: Chokladbrûlée med blodapelsinband och sorbet på citrusfrukter





Ser det inte delicious ut, så säg?

Efter middagen följde en redovisning av svensexan och möhippan i form av bilder. Riktigt roligt. Sedan blev det tårtätning följt av vals. Valsen började med "Drömmen om Elin" och de dansade så vackert så vackert. Men plötsligt börjar låten hacka och vi samt brudparet ser alla förvånade ut. Men så spelar dom "Crazy in love" med Beyonce helt plötsligt och brudgummen slänger av sig kavajen och de utför en riktigt rolig och genomarbetad dans. I stil med den här dansen från den populära youtubevideon men med andra steg:



Alla fick sig ett gott skratt. Sedan rusade alla in på dansgolvet och så fortskred kvällen. Med schlagers, allsång och dans, dans och dans. Jag och min älskling dansade inte förutom under en tryckare. Då bjöd han upp och min mamma sa att vi såg så kära ut att man kan tro att vi är nästa brudpar! Vi får väl se, hihi.

Framåt halv två drog vi oss tillbaka och brudparet gjorde detsamma kort därefter tydligen.

Vid frukosten igår var de uppe först av alla så vi kunde sitta och äta med dem i lugn och ro. De var rätt omtumlade och kunde inte riktigt förstå att de var man och hustru nu. Men lyckliga var dem! Oerhört lyckliga!

Så det var en riktigt vacker och minnesvärd dag. Allt gick precis i de planer som dom ville ha så det var verkligen en perfekt bröllopsdag! Den kommer jag aldrig glömma.



Söndagar är skräpmatsdagar i den här lilla familjen så det blev hamburgar från Stångebro Gatukök på kvällen, samt "Yrrol" och "Oz". Vi var rätt trötta efter resorna och allt.

Idag har jag minsann gått en timmes promenad i solskenet! Så stegmätaren som jag går runt med visar på 10000 steg nu, och då är inte dagen över på långa vägar. Det går ju bra det här! Jag var i skolan till elva. Dom tiderna är dom skönaste, när man börjar tidigt och därför slutar tidigt. Även om jag inte är någon morgonmänniska och hatar att gå upp när det är mörkt ute så är det skönt att ha det gjort. Istället för att börja halv två och komma hem vid halv fem för då kan man inte planera in så mycket annat än plugg innan dess heller.

På lördag är det alla hjärtans dag och jag och min älsking ska besöka det rätt så nyöppnade "De Klomp". De är holländskt inspirerade där. Riktigt mysigt ska det bli.



Veckans trall: "Womanizer" Britney Spears



Kommentarer
Postat av: Maria

Ååh så himla vackert och mysigt det låter!!

Förstår att tårarna inte va långt borta.

Du och David va jättefina :)

Hoppas allt är bra med dig tjejen :)

Kramar

2009-02-09 @ 20:19:44
Postat av: Maria

Ååh så himla vackert och mysigt det låter!!

Förstår att tårarna inte va långt borta.

Du och David va jättefina :)

Hoppas allt är bra med dig tjejen :)

Kramar

2009-02-09 @ 21:41:16
Postat av: Karin

Guuu va fina ni är!!! :D <333 Klänningen är ju oxå superfin!!! Bröllopet lät ju helt underbart!!! Hoppas du o david gifter er snart, för jag vill oxå gå på bröllop ;) haha... saknar dej!! pussar o kramar till min älskling!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback