Från nervvrak till sjuksköterska

Måndagen den 19 januari 2009

Det är väl bäst att vi börjar från början.

Jag och Karre kunde träffas redan i torsdags. Hur härligt att träffa dej igen, gumman. Vi shoppade lite på stan först, där jag gjorde två riktiga fynd. Ett par jeans och en klänning på Gina Tricot för 99:- styck! Rea på rea är the shit. Sen blev det mycket babblande, som jag hade förutsett, vilket var hur härligt som helst. Vi gick hem till mig, åt mat, spelade Wii och pratade ytterligare lite till innan hon åkte hem. Tack för en jättetrevlig kväll, Karre! Det ska vi göra om!

I fredags hände det något annat mycket speciellt. David skulle nämligen tatuera sig för första gången i sitt liv! En örn på bröstet som går över i en tribal ut över armen. Vi kom dit tolv och tatueraren (Max på Max Tatoo i Tannefors, rekommenderas varmt!) började måla upp tatueringen efter någon kvart. Att rita upp den tog någon timma, kanske mer. Sedan var det dags för nålarna!

Vi var nervösa båda två. Jag kom nämligen på dagen innan att: "Shit, jag ska ju sitta och titta på medan David lider och har svinont! Jag kommer ju känna mig så hjälplös när jag inte kan ta bort smärtan!". Så vi satt och andades i kapp när han satte igång maskinen och sa "Då sätter vi igång då!"

Vi förvarnades om att när man tatuerar sig för första gången så kan kroppen reagera på ett väldigt oförutsägbart sätt. Man kan börja svettas, frysa, skaka, må illa eller svimma. David mådde bra, förutom att det gjorde ont förstås. Men en reaktion var att hans ben började skaka. Så det slutade med att jag fick hålla lite i benen och tillslut luta mig över benen. Men det gick bra! Det gjorde tydligen ondast närmast armhålan och vid nyckelbenen.

Jag satt med honom de första två timmarna, sedan kom hans bror och bytte av mig. Så när han kom hem vid fyra så hade han helt plötsligt en örn på bröstet och konturer av en tribal på armen. Så coolt att den kommer sitta där för resten av livet! David är supernöjd, och jag med!! Kan inte sluta beundra den!

Den 18:e februari är det dags för ifyllning. Då kommer en ny bild på det slutgiltiga resultatet. Tills dess ser det ut så här:




Inne i tribalen kommer det löpa som en röd "glöd" också. Det är därför det är som en linje kvarlämnad...Och i örnens öga kommer det också vara lite rött. Svårt att förklara men ni kommer förstå när ni ser den färdig sen.

Vi fortsätter med lördagen då. Då kom min kära syster och hennes lille son hit. Han har aldrig varit i vår lägenhet så det blev mycket utforskning. Syrran gick på stan någon timme så då fick agera barnvakter. Otroligt härligt! Han är en sådan skatt, den pojken! Vi lekte mest med bilar men jag fick äran att läsa lite Pettson för honom med, eller "Pisson" som det heter i hans värld.

Vi åt, fikade och lekte, lekte & lekte. Sedan var det dags för dom att bege sig hemåt till Västervik igen. Då begav vi oss hem till mina föräldrar. Vi åt kvällsmiddag där och jag fick prova klänningen jag ska ha på bröllopet. Det blir nog riktigt bra! Mycket trevligt.

Igår åkte vi till Davids mor och bror. Vi skulle nämligen planera vår Norgeresa som vi ska göra i sommar. Förhoppningsvis blir det allihop, jag, David, hans tre bröder med sina respektive (plus den enes två döttrar) och så Davids mamma! De har nämligen släkten uppe i nordnorge (Davids mormor kommer därifrån) och min svärmor fyller 50 i sommar och hade önskningen att fira det däruppe. Det ska bli spännande att se allt som man har hört så mycket om!

Nu har vi bestämt datum, hur vi ska ta oss dit och hem och även lite vad vi ska hitta på däruppe. Mycket bra! Strax innan vi börjar resan uppåt så har jag och David precis kommit hem från Italien. En resa vi gör i slutet av juni med alla på min sida. Det vill säga mina föräldrar, mina systrar med sina respektive och lille systersonen. Så det blir två stora släktresor i sommar för oss! Hihi! Riktigt roligt ska det bli!



Och så var vi framme vid dagens datum... Idag har jag varit nervös mest hela tiden tycker jag. Idag har jag nämligen börjat på universitetet! Det började med samling utanför Nationernas Hus för alla nya studenter vid Hälsouniversitet (dvs läkare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, logopeder etc.). Inne i Nationerna Hus tog vi emot av studentorkestern (som jag har glömt vad den kallas) på deras egna lite galna sätt. Älskart. Sedan blev det information om Hälsouniversitetet, Linköping som stad och lite om Studentkåren.

Sedan fick vi börja traska till Campus US, alltså Hälsouniversitetet där jag kommer att hålla till de närmaste tre åren. Där samlades vi efter utbildning, alltså nu var det bara vi sjuksköteskor i ett rum. Det blev upprop och ännu mer information om registrering, nollningen, studentkåren (igen) och lite om den första kursen osv. Man har mycket intryck och information att smälta såhär första dagen, känner jag. Och imorgon kommer dom informera ännu mer, men med fokus på den första kursen.

Sen är det ju nollningsgrejer varenda kväll i två veckor nu. Jag kanske ska vara med på sittningarna på onsdag och fredag men annars blir det inte så mycket. Inte riktigt min grej, och så vill jag bara sätta igång med själva pluggandet nu när jag är så pepp!

Pratade mycket med en Hanna idag i alla fall. Vi bytte nummer så vi kan hitta till salen tillsammans imorgon. Känns skönt att ha någon i samma situation att bolla med.

Även om jag är en av dom som är född i Linköping så är jag helt, totalt LOST i sjukhusområdet. Det är ju så gigantiskt. Men efter den här terminen lär jag nog vara en hejare på det, hehe. Vi kan ju hoppas i alla fall.

Känner mig pepp men fortfarande nervös och spänd inför resten av den första veckan. Men det här ska nog gå vägen det med! Om tre år trär jag på mig en sjuksköterskedräkt och hjälper folk att bli friska...Känns inte helt fel!



Veckans vinnare på Grammis och P3guld- galan: Håkan Hellström



Kommentarer
Postat av: Karre

Jaa, det va så himla mysigt o träffas! Måste göras om snart igen!! Kan verkligen prata med dig om allt vännen!! <333



Åh, Davids tatuering va sjukt snygg!! Ska bli spännande o se det slutgiltiga resultatet sen, men den blir nog toppen! :)



Va kul med släktresor! Härlig sommar! :D



Hörs snart!

Pussar o Kramar

Postat av: Anonym

Gah, jag vet inte om jag ska vara avundsjuk på din helg eller om jag ska tycka synd om dig! Låter som det ena nervknipet efter det andra!



Kul att Davids tatuerings fick ett bra slut (även om den inte är riktigt klar än). Blev lite orolig för er skull när tatueraren inte kunde producera en färdig skiss i tid. Men eftersom jag nästan har bestämt mig för en permanent markering på min rygg nu, så kanske jag törs kontakta dom på Max eftersom det ligger ett stenkast från mina hemtrakter.... =o)



Vad skönt att du hittat någon att vara vilse med, det hjälper alltid att vara två!



Puss och kram och massor av Lycka Till!! (igen =o))

2009-01-19 @ 22:25:18
Postat av: Sarah

Gah, jag vet inte om jag ska vara avundsjuk på din helg eller om jag ska tycka synd om dig! Låter som det ena nervknipet efter det andra!



Kul att Davids tatuerings fick ett bra slut (även om den inte är riktigt klar än). Blev lite orolig för er skull när tatueraren inte kunde producera en färdig skiss i tid. Men eftersom jag nästan har bestämt mig för en permanent markering på min rygg nu, så kanske jag törs kontakta dom på Max eftersom det ligger ett stenkast från mina hemtrakter.... =o)



Vad skönt att du hittat någon att vara vilse med, det hjälper alltid att vara två!



Puss och kram och massor av Lycka Till!! (igen =o))

2009-01-19 @ 22:25:44
Postat av: Anonym

Haha! Dubbel kommentar är menad kommentar! Glömde skriva mitt namn på den första, men det är väl rätt uppenbart.... =oP

2009-01-19 @ 22:26:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback