Bokmal

Tisdagen den 24 mars 2009

Vi börjar med lite böcker.

Jag läste ut Maria Ernestams bok "Alltid hos dig" i lördags. Innan den har hon gett ut tre böcker, bl.a "Busters öron", och jag älskar alla tre. Hennes berättelser är alltid så oförutsägbara och finurliga. Riktigt genomtänkta och spännande. Även "Alltid hos dig" var så där finurlig och kreativ, men ändå på ett annat sätt än de andra. I de andra har det mer varit "gåtor" (inte deckargåtor) som man vill få ett svar på, medan här var det en människohistoria som skulle redas ut.

I korta drag handlar boken om Inga som har mist sin man. Efter två år av sorg tar hon tillslut ledigt från jobbet och reser till släkthemmet för att vila. Hon finner dock en låda med tidningsurklipp och brev som har tillhört hennes farmor. Nyfikenheten väcks och Inga bestämmer sig för att ta reda på allt om hennes farmor och farfar. Ett väldigt komplicerat och fascinerande människoöde växer fram.

Som vanligt älskar jag Maria Ernestams skrivsätt och jag kunde inte slita mig. Hon berättar historien dels från Ingas perspektiv, men man får även höra hur farmodern själv tittar tillbaka på sitt liv. Jag älskar sådant, när två historier vävs ihop till en liksom! En riktigt läsvärd bok, och läs Marias tidigare böcker också. "Busters öron" är underbar.

Direkt efter att jag stängt Ernestams bok på lördagkvällen började jag läsa "Sjöjungfrun" av Camilla Läckberg. Jag har läst alla hennes tidigare böcker, och haft den här i hyllan ett bra tag men det har bara inte blivit av att läsa den förrän nu. I morse läste jag ut den och bara det att jag läste den på så få dagar säger ju kanske en hel del. Jag kunde bara inte slita mig. Det här är nog min favorit av Läckbergs böcker hittills.

Hon har ju alltid så att två historier vävs ihop och får ett sammanhang på slutet. Denna gång handlar det om "huvudrollen" Ericas nära vän Christian som just har debuterat som författare. Glädjen över boksuccen överskuggas dock av de hotbrev som han har fått motta under en längre tid. Samtidigt försöker polisen utreda ett försvinnande, som snart visar sig vara ett mord, och när hoten mot Christian uppdagas börjar man forska i om hoten och mordet har med varandra att göra. Höggravida Erica och hennes polis tillika make ger sig den på att ta reda på vem som hotar Christian.

Ja, som sagt, historien håller en fast under hela läsningen och det blir aldrig tråkigt. Slutet är frustrerande och jag har nog aldrig längtat efter en Läckbergbok som jag gör nu! Nästa bok kommer inte förrän i höst! Gaah! Ja, jag rekommenderar i alla fall att man läser hennes tidigare böcker först. Jag skulle nog inte hänga med annars i alla fall. I Erica och Patriks liv alltså.

Nu läser jag Håkan Nessers "Berättelse om Herr Roos". Älskar hans böcker. Gött när skolan är lugn så man hinner läsa en massa!



I söndags hade jag och David en ledig dag tillsammans och den ägnade vi åt vår kära bil. Vi tog med oss hans lillebror och så cruisade vi ut till mina föräldrar på landet. Killarna ägnade sig åt att göra ren Davids gamla bil så att vi kan lägga ut den på Blocket. Vi fick soppa och våfflor till lunch, sedan begav vi oss hemåt. Efter att lämnat av svågern så åkte vi och storhandlade på Maxi. Vuxenpoängen i att ha Ica-kort minskade något när vi kom på att vi hade glömt våra kuponger med bonusen hemma!! Det får helt enkelt bli en omgång till, hehe.



Vi fick ännu mer vuxenpoäng när vi gjorde en matsedel för veckan som kommer! David jobbar nämligen lunch för ovanlighetens skull, så då ska vi ju äntligen få äta tillsammans om kvällarna! Ni anar inte vilken lyx det är! Ikväll blir det lax och potatis!

I skolan börjar äntligen det praktiska starta. Igår började det med handhygien. Vi fick lära oss hur man tvättar händerna så att de blir så rena som möjligt, hur man desinfekterar händerna och hur man tar på sig ett sterilt förkläde och sterila handskar. Låter inte så svårt, men om man desinfekterar händerna och sedan råkar ta i till exempel ett dörrhandtag så måste man göra om hela proceduren. Man får nämligen bara ta i sterila saker! Så det är verkligen petnoga med det där, såklart.

Visste ni att i 1 ml vatten från en insjö finns det en miljon bakterier och 10 miljoner virus? Och bara under en nagel har man många miljarder bakterier. Alla är inte dåliga såklart. Utan bakterier skulle vi inte överleva. Men ändå!

Idag ska jag få lära mig om patientförflyttning. Jag ska även få känna på hur det är att vara patient och förflyttas. Vem vet, jag kanske får åka i en sådan där lift. Läskigt, men spännande!

Jag längtar till fredag, då blir det frisören! Det är verkligen på tiden nu! Mörkare blir det, som vanligt, och lite uppklippt tror jag. Men hon får nog lite fria händer. Resultat kommer på bild, lovar! På fredagkväll ska jag och David gå till L'Orient och se hans bror uppträda med sitt band! Har bara hört dom unplugged live, men nu är det nog plugged så in i...så det blir kul!!

Nej nu ska jag läsa i Nesser och sedan äta lunch innan skolan börjar! Ser ut att bli en härlig vårdag trots allt! Hoppas det, så den jävla förbannade helvetessnön försvinner (ja jag blev inte glad när det öste ner häromdagen...)



Veckans nostlagi: "Echo Chamber" med The Ark



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback