Böcker, böcker, böcker!

Tisdagen den 3 mars 2009

What the... Det är liksom mars! Kan inte fatta att dagarna, månaderna och åren går så fort! Tiden går verkligen snabbare ju äldre man blir! Jag har typ gått i skolan i två månader nu...jösses!

Vi börjar med bokrean! Det blev en himla massa inköp:




- "Så dumt" av Mia Törnblom
- "Om skönhet" av Zadie Smith
- "Den trettonde historien" av Diane Setterfield
- "Vindens skugga" av Carlos Ruiz Zafón
- "Hundhuvud" av Morten Ramsland
- "24 timmar i oktober" av Caroline Giertz
- "Aprilhäxan" av Majgull Axelsson
- "Skam" av Karin Alvtegen
- "Svek" av Karin Alvtegen
- "Saknad" av Karin Alvtegen
- "Skuld" av Karin Alvtegen
- "Svinalängorna" av Susanna Alakoski
- "Pappersväggar" av John Ajvide Lindqvist

13 böcker till reapris. Mycket blev det ju men det gäller att passa på medan det är så pass billigt. Och det här är ändå titlar som jag har gått och tänkt på att jag borde köpa, men det var ju bra att ju väntade tills nu.
Dessutom hade cdon en Jo Nesbö- kampanj så jag köpte lite pocketböcker (20 spänn styck) plus Maria Ernestams senaste i pocket:



Ja så kan det gå. Och så studentlitteratur på det. Även om jag bara köper begagnade böcker så drar det iväg! Så visst, kontot är inte så fett, men det var definitivt värt bokköpen! Fatta vad jag ska läsa i sommar! Och jag som inte ens läst alla böcker jag köpte på förra årets rea :/

Hur går det i skolan då? Jo då, tentaångesten smyger sig på mer och mer för varje dag. På onsdag om en vecka är det dags. Men det ska bli skönt när den är över för då får vi börja med själva sjuksköterskgrejerna.

Kursen vi läser nu läser vi nämligen tillsammans med läkare, arbetsterapeuter och sjukgymnaster också. Så det är inte så inriktat på programmen. Kursen heter "Hälsa, etik och lärande" och det är rätt flummigt. Har ni liksom någonsin tänkt på att det inte finns ett självklart svar på frågan "Vad är hälsa?". Det första jag tänkte på var att ja, det är väl när man mår bra. Men sen finns det en massa teoretiker som har försökt definera ordet hälsa. Vissa säger att hälsa är avsaknaden av sjukdom. Andra hävdar att även de som är sjuka kan anse sig själva ha god hälsa. En diabetiker tycker till exempel kanske inte den har dålig hälsa. Hälsa kan ju vara psykologiskt och allt möjligt. Så sådant sitter vi och flummar om, bland annat. Det var roligt i början, men nu när tentan närmar sig och man inser att man ska försöka få ner allt det här flummet på papper...då blev det bara ångest av det.

Så nästa kurs är väldigt välkomnad! Den börjar på en gång efter den här kursen så det blev inget ledigt emellan. Men men. Parallelt med den kursen jag lsäer nu så har vi sjuksköterskestudenter haft lite föreläsningar på gymnasienivå nästan, för att uppdatera kunskapen man redan har. Men den här läraren är ju ändå universitetslärare så hon går ju in på djupet mer än vad gymnasielärare gör. Och är det något jag har insett så är det att kroppen är jävligt häftig! Allt bara funkar!

Visste ni till exempel att...
...huden väger 4-5 kg och har en yta på 1,2-2,2 kvadratmeter?
...hjärnan väger ca 1,5 kg?
...vi känner bara till 20% av hjärnans funktioner? 80% av hjärnan har vi alltså ingen aning om vad det är för nytta med!
...i alla människor skapas det någon gång cancerceller? Oftast lyckas dock de vita blodkropparna äta upp dom, men i vissa fall klarar dom inte av att överumpla alla cancerceller, och det är då man får en cancersjukdom.

Det här har i alla fall jag lärt mig idag, bland annat. Ni kanske tycker det är väldigt ointressant, men jag älskar sådan är fakta! Tycker det är häftigt att jag kanske har eller har haft cancerceller i min kropp, men mina älskade blodkroppar lyckades ta död på dom!

Innan jag lämnar ämnet "skolan" så vill jag visa en sak. Jag har ju berättat en hel del om hur bra läkarna är på gyckel. Jag hittade Medsex, som läkarnas festeri heter, på Youtube, så nu kan jag visa er vad jag menar. Klippet visar dock inte vilken härlig stämning det är på sittningar, och hur rejält duktiga dom är på att underhålla! Men någon liten hint kan ni nog få:



Idag har jag och mamma gått en liten promenad vid Stångån, sen gick vi till Wokhörnan och köpte med oss mat som vi åt hemma hos mig. Det var riktigt trevligt.

Pratade med syrran förut. Min systerson ville inte prata med mig idag.
"Vill du prata med moster Stina?"
"Nej"
"Är du säker?"
"Nej"
"Vill du prata med henne då?"
"Nej"
Han var nej-sägare idag, hihi. Söt är han i alla fall!

I morgon är det dags för min älskling att fylla i sin tatuering så att den äntligen blir klar! Han skulle egentligen ha fått den ifylld 18 februari men så blev han sjuk stackarn, och då ska man inte tatuera sig. Immunförsvaret är helt inställt på sjukdomen, så färgen kan till och med falla av om man tatuerar när man är sjuk. Kroppen kan liksom inte ta både ock på samma gång. Men nu är han frisk! Ska sitta med honom en del tänkte jag! Bild på hur den kompletta tatueringen blev kommer att dyka upp sen!

Nej nu ska jag slappa lite, men sen blir det såklart "Desperate Housewives"! Visste ni förresten att Lost ska börja gå kl 22.40 eller något sådant, när det börjar igen?? Det var tydligen inte så många som såg det så de fick placera det på en senare tid...Men nu lär dom ju tappa ännu fler tittare. Inte mig dock...än ger jag inte upp. Tror det börjar 10 eller 11 mars!



Veckans artist: Amy Diamond
Playback visserligen men hon är faktiskt riktigt duktig. I den här videon var hon verkligen ung! Men talangfull som få! Sådant imponerar på mig.



Kommentarer
Postat av: Maria

Hej tjejen.

Som jag väntat på en uppdaterin ;) haha

Jag tycker att det är himla intressant när du skriver om vad du lärt dig/vad ni gör för nåt.

Nu när vi inte ses så ofta så måste jag ju få en uppdatering på hur det går för dig :)

Jisses vad du shoppa på rean.....din lille bokmal ;)

Ta hand om dig.

Kramar Maria

2009-03-04 @ 09:06:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback