Praktikant

Måndagen den 23 november 2009


Jag är ute på praktik nu. Håller till på Barnmottagningen i Motala om dagarna och jag trivs verkligen jättebra. Dels får man ju träffa en himla massa barn, och det älskar ju jag, och dessutom får jag ju lära mig hur mycket som helst varenda dag.

I fredags fick jag till exempel sticka någon för första gången! Mycket spännande var det. Det var en sjuksköterska som lät mig ge henne en P-spruta. Det gick riktigt bra, hon sa åt mig att behålla den tekniken för hon kände knappt någonting.

Fredagen var överhuvudtaget den hittills mest givande dagen eftersom jag fick gå tillsammans med en av de proffsigaste sjuksköterskorna jag har träffat hittills. På en gång var det en sån där Wow-effekt och jag tänkte genast tanken "En sån sjuksköterska vill jag bli!". Så hon är min idol nu. Hennes engagemang och omtänksamhet imponerade på mig. Hon kämpar verkligen för barnen hon träffar! Så i fredags var jag på strålande humör!

Annars har jag fått blåsa en himla massa såpbubblor för att distrahera barnen från blodprov och andra smärtsamma procedurer. Jag har fått öva på lite EKG och blodtryck m.m. men eftersom det är just barn det handlar om så är det ju lite speciellt så då blir det mest observering, vilket också är väldigt givande! Har till exempel fått träffa en kille med en subcutan venport, som är som en platta inopererad i en ven som man ger injektioner genom...svårt att förklara, men det var riktigt intressant i alla fall. Har även fått vara med på en BB-undersökning och sett nyblivna föräldrars oro och noja över allt, fastän barnet var 100 % friskt. Allt är så himla givande och intressant så jag är helt slut om kvällarna.

Med jämna mellanrum så kommer det ju även tonåringar till mottagningen så förhoppningsvis får jag öva på att sticka på dom...om dom går med på det såklart. Annars är vi ju i vaccinationstider så jag lär nog få min beskärda del jag med! Hihi!

Fredagen fortsatte hålla mitt bra humör uppe när jag kom hem. Min sambo kom hem med tre stora, röda rosor. Vi firade nämligen tre år i fredags! Han är så fin! Sedan begav vi oss till Butterfly och åt en fantastiskt god middag med rödvin och chittchatt! Jag älskar dej, David, det vet du!

På lördagen agerade vi flyttkarlar åt Davids pappa som flyttar ihop med sin flickvän. David var snäll och gav mig sovmorgon (jag går ju upp runt kl. 5.00 numera annars) men sen var det bara att hugga in på kartongerna. Vi var rätt många så det gick jättefort ändå. Jag och David stannade dock kvar på kvällen och hjälpte till att flytta grejer inom själva lägenheten också. Och vilken lägenhet sen! Hur fin och stor som helst! Jag kunde lätt gå vilse i den, haha! Där kommer dom att trivas!

Igår var en lugn dag. Vi hälsade på Davids mamma en stund på fika, sen begav vi oss til ÖoB och Netonnet. Netonnet var som en labyrint med slingriga gångar överallt. Och det fanns mycket lockande grejer!

Jag klarade för övrigt den praktiska tentan som jag hade i måndags! Så skönt att inte har några resttentor...än så länge *Peppar peppar ta i trä*!

Jag satte upp alla adventsljusstakar igår. Det gick bara inte att hålla sig längre, jag suktade alldeles för mycket efter ljus. Sen ringde mamma och sa att hon också hade satt upp dom, så det ligger väl i generna att vara tidigare än alla andra. Idag har David dessutom satt upp en ljusslinga på balkongen, hur vackert som helst! Ljus i mörkret är the shit!

Nä nu ska jag mysa i soffan till "Ullared"



Veckans låt: "Always"
Det var Idol-Erik som fick mej att vilja lyssna om och om igen på denna gamla ballad!



Kommentarer
Postat av: David

Jag älskar dig med Stina!

2009-11-24 @ 22:53:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback