"Döttrarnas rike"

Tisdagen den 21 december 2010


Den här boken har väntat lääääänge på att få bli läst. Och nu blev det äntligen av.

"Döttrarnas rike" handlar om författaren Yang Erche Namus uppväxt hos Mosofolket i Kina. Moso lever helt efter sina egna regler och kulturer. Precis som titeln berättar är det kvinnorna som regerar här. Döttrar värderas högre än söner och äktenskap existerar inte. Endast könsmogna kvinnor har egna rum. Yngre personer får sova runt eldstaden och könsmogna män får sova hos sina älskarinnor eller i uthusen.

Yang Erche Namu flydde detta Mosoliv vid sexton års ålder för att hon ville att hennes liv skulle gå ut på mer än att ta emot älskare och föda en mängd barn, helst döttrar. Hon ville istället ut i världen och sjunga. Och så blev det.

Mycket intressant bok, jag kände inte till Mosofolket alls. Jag hade önskat att författaren berättade ännu mer om hur livet var hos Mosofolket. Det blir väldigt tvära kast och helt plötsligt är hon sexton år och flyr. Hänger inte riktigt med. Men läsvärd, det var den!

Döttrarnas rike



Jag får nog ta och sammanfatta hela december...i stora drag.

Bland annat har jag fyllt år! Firades av mina fina sambo och släktingar. Jag fick bland annat massage, "Tre kronor - säsong 1", hårfön, ögonskuggor, en bok m.m. En suverän dag!!

Efter födelsedagen var det tentaplugg som gällde. Igår skrev jag den stora terminstentan. Denna gång är det väldigt svårt att ha en känsla för om det gick bra eller inte. Det beror helt på hur petiga dom är när dom rättar. Återstår att se!!

I helgen som var firade jag jul med min familj. Alla anlände till mina föräldrar för att äta gott, umgås, ge & få julklappar, spela spel och leka med barnen. Det var mycket, mycket trevligt och jag fick en massa fina julklappar, som t.ex. böcker, Beatles-muggar, sjuksköterskeklocka, Monopol och spelet "Helt Hysteriskt" (Sarah och Maria, ni minns väl: "Det går lika bra med selleri"? Det spelet var det. Hihi). Dessutom fick jag och David förlovningspresenter i form av planksteksbrädor, creme brulée- skålar med brännare och fina vinglas! Riktigt, riktigt fint! Känns lite konstigt nu, som att julen är över. Men julafton är ju faktiskt på fredag och då ska vi fira först hos Davids mamma, sedan hos hans pappa och efter det åter hos mina föräldrar.

Idag vaknade både jag och David med tjocka, smärtande halsar, snorande näsor och anmäll sjukdomskänsla. Har i alla fall tagit mig till skolan och lånat lite böcker. Måste nämligen komplettera lite på den där uppgiften jag gjorde för ett tag sen. Stackars David, som även känner sig febrig, måste jobba kväll och kommer antagligen inte hem förrän runt midnatt. Han kommer vara helt slut imorrn.

Nä nu ska jag slappa och krya på mig.



Veckans komiker: Kristoffer Appelquist
Han är verkligen min favorit! "Lasarus? Död? Nä." Kolla de övriga tre klippen med honom också, från "100 %".



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur mycket brukar du handla julklappar för?

Postat av: Maria

hahahah det går lika bra med selleri!!! sjukt roligt spel och den spelkvällen kommer jag sent att glömma) ;) haha

GOD JUL!!! KRAMAR

2010-12-24 @ 22:41:23
URL: http://majjabajja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback