"Vita nätter"

Måndagen den 8 februari 2010


"Vita nätter" är den andra i Ann Cleeves deckarserie som utspelar sig på Shetlandsöarna. I den här boken går poliskommissarie Jimmy Perez på vernissage då en man helt plötsligt brister ut i gråt och påstår sig inte minnas något om sig själv eller hur han hamnade där. Dagen efter finner man samme man död i en sjöbod, mördad. Jimmy försöker forska i vem mannen kan ha varit, men ingen på Shetlandsöarna har en aning om vem det var.

Ann Cleeves böcker tycker jag jättebra om. Dom är i och för sig som de flesta andra deckare, men ibland är det bara så himla skönt att läsa något som håller uppe ens intresse hela tiden. Något som inte är alldeles för djupt utan som lägger upp ledtrådar och möjliga utgångar för en längs läsningens gång. Jag ska absolut investera i fortsättningen "Rött stoft"...när mitt bokköpstopp är över vill säga.



Igår pimplade jag för första gången i mitt liv. Jag, David hans mamma och bror med resp. åkte ut till Järnlunden. Det är rofyllt att pimpla men alla som fiskade fick napp utom jag, så då kände jag mig dålig och usel och gav upp. Dessutom frös jag arslet av mig så jag och Davids brors flickvän begav oss tillbaks till bilen strax efter korvgrillningen för att värma upp våra stackars fötter. På vägen tillbaks gick vi nog där det var som blötast så vi blev dyngsura om fötterna. Det kändes som dom skulle förfrysa för alltid...Hemskt.

Men den dagen isen inte är så blöt och jag dessutom lyckas få fisk så kommer jag antagligen börja älska att pimpla! Jag ska inte ge upp, jag lovar David!

Melodifestivalen är i full gång. Jag var riktigt bra på att gissa hur det skulle gå för dom som tävlande i lördags. När alla bidragen hade framförts kom jag fram till att Salem skulle komma etta, Ola två och Jessica trea och precis så blev det ju faktiskt! Tyckte riktigt bra om Salems bidrag, tror dessutom att han kan ha stora chanser i Oslo i maj. Blev dock oerhört besviken över Pain of Salvation...så jävla dåligt! Dolphs lilla show gillade jag skarpt!

Skavlan är ett favoritprogram för mig. Älskar Josef Fares och hans pappa, och barnkören som körade Donkeyboy ficik mig nästan att gråta.

Annars är det väl mest skola som gäller. Det går finfint, har hamnat i en bra basgrupp och snart blir det att komma ut på praktik. Jag ska vara på geriatriken (äldresjukvård) den här gången! Kanske inte det roligaste stället att vara på, men vart man än får vara så lär man sig ju en himla massa!

Resten av veckan blir det plugg, antagligen mycket statistik och läkemedelsberäkning. På fredag blir det Thåströmskonsert och sedan helg! Längtar redan!




Veckans Gud-vad-liten-människan-är: Universumklipp
Ja man känner sig verkligen liten, och då menar jag verkligen liten, när man ser på Universum.



Kommentarer
Postat av: Frida

Brr, det låter kallt att pimpla...

Jag tänkte tipsa dig om en blogg, Tuffast av alla. Hon är nog lika boktokig som dig och recenserar böcker med jämna mellanrum.



http://tougher-than-the-rest.blogspot.com/

2010-02-08 @ 18:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback