"Genom dina ögon"

Onsdagen den 13 januari 2010


Nu har jag läst ut "Genom dina ögon" av Stephenie Meyer. Handlingen är rätt komplicerad och jag fick ta mig igenom en del förvirrande kapitel innan jag förstod det.

Ett gäng själar börjar ta över människokroppar i tron att Jorden ska bli en bättre plats. Detta leder såklart till att människorna gör allt för att försvara sig och inte bli fyllda av en främmande själ.
Vandraren är en själ som får ta över Melanies kropp. Normalt brukar människosjälen dö när den nya själen tar över, men Melanie klamrar sig kvar. Kroppen har alltså två själar i sig och nu gäller det för Vandraren och Melanie att stå ut med varandra.
Vandraren börjar sakta ta del av Melanies minnen och känslor. Längtan efter lillebrodern och den stora kärleken Jared blir så stor att hon beslutar sig för att leta upp dom. Men kommer de att ta emot henne som en förrädare i deras väns kropp, eller som att Melanie har återkommit?

Boken var bra. När man väl hade fattat handlingen kom man in i den och det blev spännande. Men jag hittade några irritationsmoment.

Det här med överbeskyddande killar var riktigt romantiskt i Twilightböckerna men i den här boken blir det patetiskt. Dom verkar tro att bara för att hon är tjej så måste man ta beslut åt henne och hålla henne i handen hela tiden. Jösses, vid ett tillfälle är det tre killar som håller i henne för att stötta henne när hon ska berätta om något. LITE VÄL!! Det där irriterade mig något enormt.

Och Stephenie har verkligen lekt med fantasin i den här boken...lite väl mycket ibland. Det blir lite fånigt efter tag. Men så säger hon ju själv att detta är en Science Fiction-bok för de som inte gillar Science Fiction. Och jag tror det stämmer. Riktiga Science Fiction fans kan nog ha svårt för den här boken, men vad vet jag?

Men allt som allt var det en bra och spännande bok!!





Idag hade jag tentan. Det gick jättebra, bättre än förväntat. Det handlade om tonåringar och psykisk ohälsa och det kändes som något jag verkligen kunde. Det var ju både en skriftlig och muntlig del och båda delarna kändes verkligen bra. Direkt efteråt fick vi bedömma oss själva i ett individuellt samtal med lärarna. Jag berättade att jag var nöjd med min insats och visat mina kunskaper, och dom sa att dom höll med mej. Dom kunde inte meddela någon på en gång om det blev ett godkänt eller underkänt betyg, men dom sa åt mej att vara nöjd och lycka till i termin tre. Så visst tror jag att det betyder att jag är godkänd! Skööööönt!

Så nu väntar ett lov i en och en halv vecka. Det ska bli en himla massa läsande, rensa ur skåp och lådor och imorgon kommer våra TV-kanaler tillbaka!





Veckans vill-ha: Super Mario Bros till Wii
Vi spelade det heeeela tiden i Luleå. Vill ha!



Kommentarer
Postat av: Maria

Hej vännen!

Vad skoj o höra att tentan kändes bra! Håller mina tummar för att du klarar den!!! :)

Vi köpte Super Mario Bros till wii strax innan jul! Skitkul!! Oooh, vi har klarat det ;) hihi

Ta hand om dig tjejen :)

Puss & Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback