"Revolutionary Road"

Fredagen den 15 januari 2010


Nu har jag läst ut "Revolutionary Road" skriven av Richard Yates. Den handlar om ett gift par vid namn April och Frank Wheeler som bor i ett idylliskt bostadsområde med sina två barn. Men allt är inte så idylliskt som det kan verka. Det äkta paret spelar ett bra spel för att allt ska se perfekt ut till det yttre, men när ingen ser eller hör bråkar dom sig trötta. Ingen av dem trivs med föräldraskap eller bostadsområdet och Frank avskyr sitt arbete. April får idén att flytta till Paris, i tron om att allt ska bli bra igen...

Jag visste faktiskt inte att boken är skriven på sextiotalet! Jag är imponerad över hur kritikerrosad den ändå blev även då den kom ut, med tanke på hur mycket det dricks, svärs, liggs runt och mitt i alltihop finns det ingen som tänker på dom stackars barnen. Boken blev sedan bortglömd men nu har den tagits upp igen i och med filmatiseringen och anses vara en riktig klassiker.

Jag tyckte verkligen om den! Man kan väl inte säga att den är lika händelserik som exempelvis deckare brukar vara, men man lär känna karaktärerna väldigt väl och man sveps med i de dramatiska bråken och twistarna som ändå finns där.

Jag rekommenderar den absolut! Mycket läsvärd och Richard skriver väldgit bra! Jag har väntat med att se filmen eftersom jag hade boken väntandes i hyllan. Men nu ska det bli väldigt intressant att se filmen när jag har boken i så pass färskt minne!



Saneringsgubbarna kom redan idag så nu är vårt förråd äntligen fint igen. Skönt! Och tvätten gick bra!

När David kom hem från jobbet idag hade han köpt blommor till mig, hur söt får man vara!! Det är tydligen Tulpanens dag idag, så jag fick vita tulpaner med rosa små blommor. Jättefin bukett! Han är fin han!!!!

Nu stundar fredagsmys: Fläskkotletter med pommes och Bearnaissås + vitlöksbröd och rödvin, "På Spåret" och Sourcream & onion- chips! Jag undrar hur många övriga svenskar som just i detta nu planerar ett exakt likadant fredagsmys! Hehe! Ibland är det gött att vara riktigt svennig och pensionärig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback