"Skynda att älska"

Lördagen den 23 januari 2010


Efter "Dödgrävarens dotter" satte jag mig genast med nästa bok, eftersom jag har lovat mig själv att läsa mycket under mitt lov. Nästa bok blev Alex Schulmans "Skynda att älska".

Boken är ett fadersporträtt. Alex pappa var väldigt gammal när han fick Alex, runt sextio skulle jag tro, och dog när Alex var runt 27. Alex höll inne alla sina känslor vid dödsfallet, och såg en triumf i att han inte hade gråtit. Men fem år senare besöker han torpet där han ägnade sin barndoms somrar i och minnena tar tag i Alex på ett så starkt sätt att han börjar gå till en terapeut. Terapeuten guidar Alex till att berätta om sin pappa och att sörja sin pappa.

Tidigare har jag tyckt väldigt illa om Alex Schulman. Jag har tyckt att han ägnat sig åt "mediamobbing" eller "vuxenmobbing" som jag inte har sett någon som helst mening i, och det gör jag fortfarande inte. Men i samband med att han blev pappa har han lugnat ner sig tycker jag, och har betett sig riktigt vettigt. Jag har tyckt mer och mer om honom. Insett att den där första Alex nog mest var en roll.

Nu hyser jag ännu mer respekt för honom. Den här boken tog tag i mig så pass att jag inte kunde sova inatt utan låg mest och tänkte på döden och meningen med livet. Stora tankar som till stor del skrämmer mig, men jag tycker om att en bok kan väcka sådana tankar.

Denna bok rekommenderas starkt! Jag tyckte oerhört mycket om den!



Igår tog jag bilen till Västervik för att besöka min syster och systerson. Vi lekte mest hela tiden. Var det inte kurragömma så var det tåg- och flygresor eller lego. Det finns ingen sötare treåring än min lille systerson alltså! Han är den bäste!

Idag jobbar David för första gången på De Klomp, vilket han kommer att göra varannan lördag framöver. Själv ska jag gå på stan och inhandla lite block m.m. inför skolstarten på måndag. Och så ska jag skriva ett CV inför sökande efter sommarjobb. Dessutom måste jag ju börja läsa nästa bok!

Men först blir det lunch!



Veckans låt: "Russian Roulette" - Rihanna



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback