"Gåtornas palats"

Onsdagden den 30 juni 2010


Nu var det ett bra tag sedan jag läste en Dan Brown-bok. "Gåtornas palats" har liksom bara blivit stående. Men jösses, så fort jag öppnade den var jag fast!

Handlingen är svår att sammanfatta men det är i alla fall NSA som står i centrum, National Security Agency, som är mäktigare än CIA och ägnar sig åt att dekryptera koder för att uppmärksamma terrorister och kriminella. NSA är en topphemlig organisation men nu riskeras den offentliggöras när de helt plötsligt hålls som gisslan.

Å ena sidan retar jag mig på att vartenda kapitel måste avslutas med en cliffhanger. Det är så megaamerikanskt. Men å andra sidan är det just det som får mig att spärra upp ögonen och skynda mig igenom femton kapitel till innan jag bara måste släcka och sova.Man blir så jäkla fast!

Samma sak med all denna fakta. Å ena sidan blir det irriterande att människorna inte kan ha en dialog med flyt utan att det mellan varje replik måste fyllas på med en himla massa fakta och historia om något ord som personen just sa. Å andra sidan gillar jag ju att läsa och lära samtidigt. För man lär sig ju en himla massa, det gör man.

En sak är säker. Jag var fast från första början till sista sidan. Så bra, det var den.



Midsommar var hur skön som helst. Alla syskon med respektive och barn var hemma hos mamma och pappa. Vi solade, badade, åt gott, spelade spel, sjöng snapsvisor och lekte, lekte, och lekte med Jack och Nora. Riktigt najs! Och brun har man blivit på kuppen, inte helt fel!

Igår var min första arbetsdagen för sommaren. Det kändes lite märkligt att vara tillbaka i Bokhandeln efter så lång tid, men det är riktigt najs att vara tillbaka. Går rätt fort att komma in i det också. Även om det blir mycket frågor, hehe.

Nu gör jag och David oss redo för lilla semester. Vi har jämfört våra scheman och söndag till tisdag verkar vara några av de få dagar vi verkligen har helt ledigt tillsammans på ett tag. Så på söndag tar vi Davids båt och ger oss ut på en passande ö och tältar bara vi två. Grillar, solar, badar, fiskar, eldar och tältar i två nätter på en, förhoppningsvis, öde ö. Det ska bli så otroligt mysigt och vi ser verkligen fram emot det som tokar. Så nu görs det packningslistor och inköpeslistor. Idag har vi bl.a. köpt varsin flytväst och vinglas i plast!

Har börjat titta på "Ally McBeal" från första början. Det är fasen en riktigt bra serie! "What’s so great about the real world?" - Ally McBeal.



Veckans låt: "La voix" - Casablanca feat. Marlena Ernman
Deras version är fasen bra ju!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback