"Svinalängorna"

Tisdagen den 25 maj 2010


Har läst ut ”Svinalängorna” av Suzann Alakoski. Den handlar om en flicka och hennes två vänner vilkas föräldrar festar, super och misshandlar inför sina barn.

Den här boken var både bra och dålig. Bra för att den berörde. Man blir så jävla förbannad över föräldrar som behandlar sina barn så som de gör i boken. Dålig för att språket var irriterande. Författaren vill visa historien från barnets synvinkel och skriver därför med ett väldigt barnsligt språk. Korthuggna, tramsiga meningar. Efter ett tag blir det väldigt irriterande och jag tänkte mer på det än på innehållet ibland. Typ såhär kunde det vara:

”Klas-Mårten bodde också i Fridhem. Han var minst sjutton år. Han var lite utvecklingsstörd av sig. För han bodde med sin mamma och hade alltid nystrukna skjortor och finbyxor. Han hade inte haft någon moppe. Och inte någon tjej. Och nu visste vi att han hade varit i Tingvalla och dansat. Men han hade inte bjudit upp någon.”

Ja, hittar man något att irritera sig på så går det inte att sluta…



Det där med sommarjobb har löst sig. 28 juni börjar jag på Bokhandeln och jobbar lite fram tills vecka 29 då jag jobbar fyra veckor på Geriatriken, där jag även gjort min praktik i vår. Känns jättebra att både få komma tillbaka till Bokhandeln och få erfarenhet i vården!

Nu är praktiken över. Det har varit helt underbart! Väldigt omtumlande dagar periodvis, med kritiska patienter eller elaka anhöriga, men jag har haft så otroligt roligt tillsammans med min handledare. Hon har varit helt underbar och stärkt mitt självförtroende nått enormt. Känns så roligt att få jobba med henne och resten av personalstyrkan i sommar med! Har även fått mycket beröm och hon tyckte till och med att jag var bättre än vad terminens kursmål säger, hihi. Sådant är ju alltid härligt att höra!

Nu är skolan igång igen men nu är det inte så mycket kvar. Tre seminarier sen är det färdigt! Slutar 9 juni, ska bli så himla skönt!

Den stora terminstentan som jag hade innan praktiken blev godkänd! Jag är fortfarande så lycklig så jag svävar! Även den praktiska tentan jag hade under praktiken blev godkänd så sommaren blir helt fri från plugg! Gudars vad jag ska ägna mig åt mina olästa skönlitterära böcker!

Åh vilket underbart väder det har varit! Jag och David tog en picknick vid Stångån i torsdags på vår treochetthalvårsdag. Hur underbart som helst! Och i helgen var vi i Västervik hos Davids pappas sambos sommarstuga tillsammans med bröder och respektive. Hur mysigt som helst! Vi satt och solade en stund så nu har man fått rejält med solbränna med i ansiktet. Najs! Och David vaknade mitt i natten av att få ett getingstick, det är ju också ett sommartecken…stackarn.

Gudars, jag har ju glömt det viktigaste. Jag har träffat Hjalle & Heavy! Oh yeah, min barndomsdröm har gått i uppfyllelse. Dom var hur trevliga som helst och dom älskade min Hjalle & Heavy-mössa som jag har ägt i tolv år nu! Och deras band, Mimikry, var hur bra som helst! Inte en massa blaj om Soffipropp och Lasse Kronér utan seriösa, ösiga låtar! Svinbra!

Min Dawwa har fyllt år och av mig fick han bland annat CD-skivan ”Jesus Christ Superstar” på svenska, med bl.a. Ola Salo. Han älskar den och eftersom jag passivt har lyssnat på den nu har jag börjat fatta grejen med den musikalen jag med. Jag som älskar mytologier (nordisk, grekisk, romersk…det är bara helt underbart att läsa om en massa olika myter) har helt ignorerat myten om Jesus tills nu. Den är ju faktiskt rätt intressant! Men framför allt är låtarna riktigt bra. ”Getsemane” ger mig rysningar över hela kroppen. Och ”Hosanna” gör mig glad!



Veckans låt: ”Hosanna” med bl.a. Ola Salo



Kommentarer
Postat av: Majja

Wiee, Stina har uppdaterat sin blogg ;)

Såg på schemat att du ska jobba lite på Bokhandeln, jag ska försöka passa in en dag du jobbar och komma och hälsa på :)

Puss & Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback